€ 0 – € 35

Weekend Business Challenge editie 2

Evenementgegevens

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

HUBspot Leiden

Langegracht 70

2312 NV Leiden

Netherlands

Kaart bekijken

Vrienden die gaan
Beschrijving van het evenement

Beschrijving

Op 15, 16 en 17 september 2017 start de tweede editie van de Weekend Business Challenge bij HUBspot Leiden. De Weekend Business Challenge is een weekend lang leren over ondernemerschap aan de hand van uitdagingen uit regio Leiden.

Als je je aanmeldt voor de Weekend Business Challenge wordt je 3 dagen lang begeleid en krijg je meerdere workshops en trainingen aangeboden om jouw oplossing voor de challenges door te ontwikkelen zodat jij aan het einde van dit weekend jouw briljante oplossing kan pitchen aan een professionele jury en er met de hoofdprijs van 250 euro vandoor kan gaan. Is jouw idee levensvatbaar en wil je hier nog verder mee doorgaan? Ook dat kan! Binnen HUBspot zijn er diverse programma's en faciliteiten die er op ingericht zijn om jou dan te helpen om van jouw idee een gevalideerd businessplan te maken.

Challenge 1: LEIDEN TOEKOMSTPROOF VÓÓR 2050: ZONDER FOSSIELE BRANDSTOF MÉT DUURZAME ENERGIE

Voor 2050 moeten Nederland, Zuid-Holland en dus ook de gemeente Leiden volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen zoals olie, kolen en aardgas. In Leiden was dit was in 2015 nog maar voor 0,5% het geval. Hoewel duurzaamheid – en innovatie op energie – al jaren hoog op de agenda staan is het tot nu toe onduidelijk hoe dit voor 2050 gerealiseerd kan worden.

Windmolens zijn niet de oplossing. Ter illustratie: twee grote industriële complexen in Terneuzen verbruiken méér dan wat alle windmolens gecombineerd opwekken in Nederland. En Nederland telt circa 13 van dit soort complexen.

Zonnepanelen op ieder dak zou een significante verbetering opleveren, maar er is nog geen verdienmodel of marketing strategie die dit aantrekkelijk genoeg kan maken voor de consument.

De wereld, Nederland én Leiden staan voor een grote uitdaging. Het is nodig dat er op korte termijn nieuwe energiebronnen worden gecreëerd die op de juiste manier op de markt worden gezet, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden!

Ofwel: wetenschap & technologie moeten samenkomen met ondernemerschap. Ga jij hier het verschil maken? Door je technologische, sociologische kennis in te zetten, door jouw unieke verkoopstijl of creatieve kwaliteiten? Meld je dan NU aan voor de Weekend Business Challenge. Vorm het beste multidisciplinaire team, pitch jullie vernieuwende idee en leer ondertussen alle relevante business skills in één weekend!


Het programma

Trainingen & Workshops

De trainingen zullen worden verzorgd door Rody Vonk (Eigenaar Friskijkers: Innovatie & Strategie Bureau), Michelle van Toor (Ondernemer en programmamanager HUBspot: Centrum voor Innovatie & Ondernemerschap) en Eldridge Labinjo

Stuk voor stuk toppers die ervaring hebben als ondernemer, energie voor tien hebben en weten hoe je van probleem naar oplossing naar succes kan gaan! Zij delen dit weekend hun ervaring, helpen jou door de momenten van chaos heen en zorgen ervoor dat je in slechts 48 uur op dat podium staat mét een goede pitch!

Bovendien voeren we dit weekend uit in samenwerking met het internationaal bekende programma The Startup Experience. Door de structuur van The Startup Experience, de ervaring van de trainers en de expertise en faciliteiten van HUBspot te combineren zorgen we ervoor dat jij een in één weekend de basis van ondernemerschap leert én samen met je team een relevant en vernieuwend idee pitcht.

En wie weet, misschien raak je wel zo geïnspireerd dat je verder wilt met jouw idee. Dat kan dan ook nog, want twee weken later begint de Startup Academy bij HUBspot!

Rody Vonk

Rody Vonk is conceptontwikkelaar, facilitator en presentator. Met zijn bedrijf Friskijkers | Creative Strategy bedacht en realiseerde hij onder andere strategieën en campagnes voor gemeenteraads- en waterschapsverkiezingen die door hun verrassende aanpak de aandacht van veel landelijke media haalden. Rody gelooft dat je alleen tot écht nieuwe oplossingen komt als je het lef hebt om het anders te doen. Daarom bijt hij zich graag vast in vraagstukken die schreeuwen om radicaal andere oplossingen. Die oplossingen komen volgens hem alleen tot stand als we daarbij creativiteit als serieus instrument inzetten. Hij pleit dan ook voor ‘serious creativity’.

Rody voltooide de studie Vormgeving en Communicatie en studeerde Sociale Wetenschappen. In 2002 begon hij zijn eigen reclame- en communicatiebureau dat in 2013 uitmondde in Friskijkers. Daar ontwikkelt hij strategieën en concepten die leiden tot nieuwe oplossingen voor (sociaal-maatschappelijke) vraagstukken. De focus ligt hierbij op het doorgronden van het werkelijke probleem om van daaruit op zoek te gaan naar radicaal andere oplossingen.

Met zijn initiatief Friskijkers Academy faciliteert hij diverse trainingen op het gebied van creativiteit en design thinking, waaronder het in Silicon Valley ontwikkelde programma Startup Experience. Dit programma haalde hij onder licentie naar Nederland. Deelnemers aan zijn trainingen variëren van leerlingen en studenten tot (senior) managers en directies. Hij werkt niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Zo trainde hij ondermeer een team van marketing- en innovatiemanagers van een multinational in Ghana.

Michelle van Toor

“Een mening is eigenlijk een undercover idee! De stap die ondernemers maken is vervolgens van idee naar realisatie.”

Michelle van Toor is zowel als founder, als co-founder en als adviseur en trainer betrokken geweest bij de start van verschillende ondernemingen. Als programma manager bij HUBspot is zij nu onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het pre-incubatie programma Startup Academy._MG_4658 copy.jpg

Ze is een ervaren trainer die met energie en betrokkenheid voor de groep staat en deelnemers inspireert en ondersteunt om ook die stap van mening naar idee naar realisatie te gaan maken!

Eldridge Labinjo

Tijdens de vorige Weekend Business Challenge unaniem als tofste trainer verkozen is hij er deze editie natuurlijk weer bij! Eldridge weet zijn ervaring als Master Coach of Strategic Interventions te combineren met zijn kennis van de startup wereld en zijn overduidelijke expertise als pitch trainer._MG_3998 copy.jpg


Meer informatie over de Startup Experience

Gestructureerd programma

De Startup Experience – ontwikkeld in Silicon Valley – is een bewezen succesvol en gestructureerd programma waarin je als deelnemer worden meegenomen in de wereld van startups en design thinking. Je leert werken met tools die startups inzetten om snel en effectief ideeën te bedenken en te vertalen naar haalbare oplossingen. Aan de hand van een concreet (maatschappelijk) vraagstuk ga je in teams gestructureerd aan de slag met o.a. probleemdefinitie, brainstorming, rapid prototyping, business model innovation en pitchen.

Ontwikkeld in Silicon Valley

De Startup Experience is ontwikkeld in samenwerking met docenten van vooraanstaande universiteiten en ervaren ondernemers uit Silicon Valley en wordt met succes gegeven in meer dan 20 landen wereldwijd. Al ruim 4.000 mensen deden mee.

Programma: 5 stappen

Tijdens de Startup Experience doorloop je de volgende 5 stappen. Klik op de afbeelding voor een pdf waarin je op één pagina de 5 stappen uitgewerkt ziet of lees hieronder verder.

Stap 1: Define

Probleemdefinitie

Met je team benoem je problemen binnen het centrale thema. Vervolgens kies je als team het probleem dat je wilt gaan oplossen.

Doelgroep benoemen

Na het benoemen van doelgroepen die te maken hebben met het gedefinieerde probleem kies je als team een specifieke doelgroep op wie je je gaat richten.

Stap 2: Create

Presentatie trends en inspiratie

Presentatie over actuele (technologische) trends. Deze trends en bijbehorende voorbeelden inspireren de teams bij het ontwikkelen van ideeën die als basis dienen voor de oplossing van het gedefinieerde probleem.

Idee-ontwikkeling

Na een toelichting op diverse brainstormtechnieken ga je met je team aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te genereren als basis voor de oplossing van je probleem.

Ideeën ordenen en selecteren

Met behulp van diverse ordeningstechnieken categoriseer je alle bedachte ideeën. Je creëert zo overzicht en krijgt inzicht in overlappende en aanvullende ideeën. Je kiest met je team het beste idee (of combinatie van ideeën). Aan de hand van het Business Model Canvas bekijk je welke waarde je met het idee biedt aan je doelgroep.

Stap 3: Validate

Valideren

Om te ontdekken of het idee van jou en je team aanslaat bij de beoogde doelgroep ga je customer interviews houden: je zoekt (of belt) mensen uit de doelgroep op en aan de hand van een gestructureerd vragenlijstje ontdek je of je daadwerkelijk een oplossing in handen hebt voor een bestaand probleem.

Stap 4: Build

Business Model Innovation

Aan de hand van diverse voorbeelden van nieuwe businessmodellen bepaal je met je team welk model het beste past bij het gekozen idee. Vervolgens maak je globale calculaties van te verwachten resultaten. Ook werk je aan een prototype van je idee zodat je het kunt pitchen.

Stap 5: Pitch

Pitchen: hoe doe je dat?

Uitleg over do’s en don’ts als je een idee gaat pitchen, gaat presenteren. Waar moet je op letten bij je presentatie? Hoe sta je voor de groep? Welke ingrediënten moeten er in je verhaal zitten? Vervolgens ga je je pitch voorbereiden.

Pitchen voor een jury

Met je team krijg je een paar minuten om een deskundige jury te overtuigen van de kracht van je idee. De jury geeft korte feedback en bepaalt na kort beraad welk idee het beste is en wint!

Delen met vrienden

Datum en tijd

Locatie

HUBspot Leiden

Langegracht 70

2312 NV Leiden

Netherlands

Kaart bekijken

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen