€ 0 – € 195

“Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen”

Evenementdetails

Deel dit evenement

Datum en tijd

Locatie

Locatie

AG Zaalverhuur

Parklaan 93

5613BC Eindhoven

Netherlands

Kaart bekijken

Beleid voor refunds

Beleid voor refunds

Neem contact op met de organisator om een restitutie aan te vragen.

Eventbrite-kosten zijn niet restitueerbaar.

Beschrijving van het evenement

Beschrijving

Themadag Primair Onderwijs, leerkrachten en schoolleiders.

“Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen”

“Pedagogisch tact, plezier in je professie”.

Programma van de dag:

9.30 -10.00 Inloop met koffie/thee

10.00 - 10.15 Opening door de Dorethea en Arissen, voorzitter PO, en Yvonne Vaes van CNV Schoolleiders

10.15 - 11.15 Opening door Marcel v. Herpen.
Soms ben je de leraar/leider die je wilt zijn en soms ben je de leraar/leider die je liever niet wilt zijn. We komen allemaal regelmatig is situaties, waarin we niet precies weten wat we moeten doen. En toch… in pedagogische zin is het van belang dat je weet wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen… Marcel van Herpen biedt een nieuw perspectief op dit paradoxale vraagstuk!

Als CNV-lid kun je tegen een gereduceerd tarief (€ 175 ipv € 225) deelnemen aan zijn e-learning pakket.

Marcel van Herpen werkt voor het Centrum Pedagogisch Contact (CPC) (www.centrumpedagogischcontact.nl ). Hij is auteur van publicaties zoals “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders” en “Ik, de coach”. Zijn CV, boeken, films, colleges, Tv-uitzendingen, spreuken en artikelen zijn te vinden op www.marcelvanherpen.nl

11.15 - 11.30 Korte koffie/thee pauze

11.30 - 13.00 Eerste ronde masterclasses. Keuze uit 1 van onderstaande:
* Masterclass door Marcel v. Herpen (alleen de 1-ste ronde). Hij gaat verder door op zijn inleiding a.d.h.v. casussen.
* Masterclass Gespreid leiderschap door Frank Simons. HIj is met ruim 20 jaar onderwijservaring als leerkracht, teamleider, schoolleider en meerscholendirecteur sinds 2019 onderwijsadviseur bij Onderwijs Maak Je Samen.
Wat is gespreid leiderschap, hoe verhoudt het zich tot positioneel leiderschap, en wat zijn de consequenties van deze leiderschapsvisies voor de leercultuur van een organisatie? Gespreid leiderschap in een organisatie vraagt om een andere vorm van samenwerking tussen leerlingen, leraren, schoolleiders en bestuurders. En om nieuwe sociale bekwaamheden die in een klassieke, sterk hiërarchische omgeving moeilijk tot ontwikkeling komen (Kessels, 2012). Gespreid leiderschap is bij uitstek een vorm van samenwerken, die zowel de individuele autonomie ondersteunt, maar ook de onderlinge verbondenheid en professionaliteit versterkt. En deze combinatie komt de onderwijsverbetering op het gebied van o.a. motivatie van leerlingen en sociale gelijkheid ten goede. Tijdens deze workshop gaan we in gesprek over bepaalde vraagstukken die spelen bij gespreid leiderschap. Waar hebben we het nu precies over? We gaan bekijken hoe gespreid leiderschap zit verhoudt tot andere leiderschapsmodellen. Hoe kun je gespreid leiderschap in een organisatie implementeren en ondersteunen? Hoe verhoudt gespreid leiderschap in een organisatie zich tot de formele positie van een leidinggevende.

* Masterclass "Pedagogisch tact in de praktijk. Hoe implementeer ik dit in mijn team?" door Marijke van Amersfoort, directeur basisschool Samenspel te Amsterdam Zuidoost, en Roland Schut, die werkzaam is bij het Centrum Pedagogisch Contact en vaste begeleider op Samenspel.
In deze masterclass krijg je een verhaal uit de praktijk. Hoe geef je pedagogische tact vorm in de school? Wij delen graag onze ervaring en doen wat eerste oefeningen.

* Masterclass "“Temperamentvolle en tegendraadse leerlingen: Van kenmerken naar oorzaak naar aanpak” door Giel Vaessen, zorg coördinator en gedragsdeskundige in het speciaal onderwijs, gezinstherapeut en trainer/coach in de geestelijke gezondheidszorg bij care4kidz. https://www.kinkindekabel.nl/
Temperamentvol en tegendraads zijn verschillende zaken. Temperament is in aanleg aanwezig. Tegendraads gedrag komt meer voor bij temperamentvolle leerlingen in bepaalde ontwikkelingsfasen, zoals in de koppigheidsfase of de puberteit / adolescentie. Wanneer tegendraads gedrag echter niet meer past bij de ontwikkelingsleeftijd en het de schoolse- en sociale ontwikkeling ernstig belemmerd, kan er sprake zijn van een oppositionele gedragsstoornis. Tijdens deze interactieve workshop krijgt U inzichten in de kenmerken van oppositionele gedragsstoornissen, inzichten in de diverse oorzaken -van brein tot omgeving- en ontvangt U handvatten welke bewezen effectief zijn en toepasbaar in de alledaagse schoolse praktijk. En dat alles in Jip en Janneke taal, met een dosis humor en voldoende herkenbare praktijkvoorbeelden.

13.00 -13.45 Lunch

13.45 -15.15 Tweede ronde masterclasses: Keuze uit 1 van onderstaande:

* Masterclass "“Temperamentvolle en tegendraadse leerlingen: Van kenmerken naar oorzaak naar aanpak” door Giel Vaessen, zorg coördinator en gedragsdeskundige in het speciaal onderwijs, gezinstherapeut en trainer/coach in de geestelijke gezondheidszorg bij care4kidz. https://www.kinkindekabel.nl/
Zie voor de beschrijving de eerste ronde.

* Masterclass "Inventarisatie Leiderschapsagenda". Wat heb je nodig om je vak goed te kunnen uitoefenen? Wat moet er in de toekomst op de agenda van schoolleiders staan? En welke stappen kunnen (of: moeten) we zetten om het vak en het werk van schoolleiders interessant, beheersbaar en de moeite waard te houden? Minister Slob wil in samenwerking met o.a. CNV Schoolleiders inventariseren wat de antwoorden zijn op deze vragen. Tijdens deze bijeenkomst gaat het bestuur van CNV Schoolleiders graag met u over dit onderwerp in gesprek zodat wij jullie input kunnen doorgeven aan de minister.

* Masterclass Zelfgestuurd leren, onderwijs/leren van morgen, door Myriam Lieskamp,auteur van een aantal boeken waaronder “Leren voor morgen, uitdagingen voor het onderwijs”.
Ik wil dit zelf doen! Een leven lang ontwikkelen wordt een “must” voor iedereen om zich staande te kunnen houden in deze snel veranderende, digitale wereld. De basis voor een leven lang ontwikkelen wordt gevormd door het eigenaar willen en kunnen zijn van het eigen leerproces. Zelfgestuurd leren is hierbij een belangrijke vaardigheid. Zelfgestuurd leren vraagt behoorlijk veel van leerlingen. Ze moeten hun eigen leerproces kunnen reguleren. Motivatie is een doorslaggevende factor en leerlingen hebben verschillende leerstrategieën nodig om optimale leerresultaten te behalen. Hoe geven wij dit vorm op school, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. In deze masterclass gaan we in op deze uitdagende opdracht voor het onderwijs.

* Masterclass "Hoe zal het onderwijs er in de toekomst uitzien" door Jos Cöp, onderwijskundige, schoolleider, adviseur, ontwikkelaar en spreker.
Leren en lesgeven zijn volop in beweging. Maar waar zijn we nu precies naar op weg? Hoe zal de school er straks uitzien? Wat is de basis van een toekomstbestendig schoolconcept? Hoe maken we het leren persoonlijker? Hoe verbeteren we het taalleesonderwijs? Hoe zorgen we voor een kennisrijk curriculum? Hoe vernieuwen we de onderwijspraktijk als het nodig is? Hoe krijgen we de werkdruk onder controle? Allemaal vragen die schreeuwen om antwoorden die verder gaan dan het modieus meebuigen met de onderwijshypes die zich aandienen. Het mooie is dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. ‘Doen wat echt werkt’, ‘focus op wat het verschil maakt’ en ‘houd het in ieder geval simpel’ zijn de sleutels die we nodig hebben. Vanuit een brede onderwijskundige belangstelling stelt Jos Cöp wekelijks een nieuwsselectie samen. Met als doel het verzamelen en delen van actuele publicaties die bovenstaande en vergelijkbare vragen proberen te beantwoorden vanuit bewezen inzichten. Tijdens de masterclass zet hij samen met u de belangrijkste trends, ontwikkelingen en discussiepunten op een beeldende manier op een rijtje. Om deze vervolgens door te vertalen naar handelingswijzers en tips om direct mee aan de slag te gaan. In verband met het interactieve karakter van de bijeenkomst graag een smartphone, tablet of laptop meenemen.

15.15 -15.30 Afsluiting van deze dag met een drankje.

Kosten voor leden (zowel po-leden als CNV Schoolleiders leden): gratis.

U kunt zich ook alleen voor de 1-ste of de 2-de ronde masterclasses inschrijven.

Neemt een lid een introducee mee dan betaalt die: € 95.
Niet-leden: € 195.

Voor meer informatie: primaironderwijs@cnv.nl

Delen met vrienden

Datum en tijd

Locatie

AG Zaalverhuur

Parklaan 93

5613BC Eindhoven

Netherlands

Kaart bekijken

Beleid voor refunds

Neem contact op met de organisator om een restitutie aan te vragen.

Eventbrite-kosten zijn niet restitueerbaar.

Sla dit evenement op

Evenement opgeslagen