Hoofdnavigatie overslaan
Pagina-inhoud

Organiseer je een groot evenement? Neem contact met ons op

Software voor het managen en van evenementen

Eventbrite biedt software voor het plannen en managen van evenementen in alle soorten
en maten.

Event sponsoring

Hoe maak ik een krachtige pitch?

Een groot aantal evenementen is afhankelijk van sponsors, voor het dekken van de kosten en om het evenement te kunnen realiseren. Dit geldt waarschijnlijk ook voor jouw evenement. Een krachtige pitch kan je daarbij helpen.



Het kan enorm lastig zijn zonder sponsors om de kosten en opbrengsten uit te balanceren of zelfs winst te maken. Het onderscheid tussen het organiseren van een kleine netwerkborrel voor 50 personen met een gewenst sponsorbedrag van €200 voor drankjes, en een festival waarvan het gewenste sponsorbedrag 7 cijfers heeft is er niet: de uitgangspunten voor een succesvolle sponsorpitch zijn hetzelfde. Dit kan eenvoudig worden samengevat als: deel de toegevoegde waarde van jouw evenement met de sponsors, en straal geloofwaardigheid uit, zodat ze erop kunnen vertrouwen dat jij de hun beloofde voordelen waar zal maken.

Het belangrijkste in dit proces is om aan te tonen dat de bezoekers van jouw evenement potentiële klanten (en ambassadeurs) kunnen zijn voor de sponsors, en dat je zeker in staat bent om de bezoekers in contact te brengen met de sponsors. Als je overtuigd bent dat je dit kan doen voor jouw evenement en een aantal potentiële sponsors, dan is de volgende stap het opnemen van contact. Hoe benader je sponsors?

De manier om nieuwe sponsors succesvol te verbinden aan jouw evenement (of het nu gaat om een nieuw concept is of een bestaand succesvol evenement) is door in gesprek te gaan met hen. Door het gebruik van Google en LinkedIn vind je snel de juiste persoon binnen het gewenste bedrijf om te benaderen voor een eerste gesprek. Onderstaande artikelen bieden extra uitleg:

  • 9 stappen om voorbij de portier te komen en de juiste persoon te bereiken
  • Zo vind je iedereen met een LinkedIn-profiel en neem je gratis contact op

  • Het tweede onderdeel van een succesvolle sponsorpitch is een geweldige overeenkomst voor de sponsors. Hoewel een sponsorovereenkomst of pitch nooit vervangend is van het goede ouderwetse gesprek, speelt de juiste introductie of follow-up (in de vorm van een .pdf of .ppt) een centrale rol in het succes. De presentatie of het PDF-document kan in het algemeen op drie manieren ingezet worden:

    1. Als introductie van jou en jouw evenement.
    2. Als follow-up en ter herinnering van de hoofdpunten die zijn besproken in jouw pitch.
    3. Voor jouw contactpersoon om de sponsoring intern aan collega's te pitchen.

    Scenario 1 is niet ideaal - het liefst wil je potentiële sponsors niet via koud contact jouw pitch e-mailen, omdat ze waarschijnlijk niet de moeite nemen om het te lezen. Alleen soms is er geen keuze, waardoor dit een ijsbreker kan zijn voor vervolgcontact en is het een manier om de toegevoegde waarde van jouw evenement voor de sponsors samen te vatten.

    Scenario 2 is het beste. Aangezien je geen nieuwe informatie introduceert, je herinnert de potentiële sponsors alleen aan de hoofdredenen om jouw evenement te sponsors.

    Scenario 3 is een combinatie van de eerste twee scenario’s. Het zal de eerste keer zijn dat iedereen de belangrijkste informatie van jouw evenement ziet, maar het biedt een goede structuur en punten om te bespreken voor jouw contactpersoon binnen het bedrijf van de potentiële sponsor. Het zou ideaal zijn om iedereen een persoonlijke pitch te geven, alleen wanneer dit geen mogelijkheid is, kun je hierop terugvallen. Zorg in alle drie scenario’s ervoor dat je alle belangrijke informatie en feiten over de toegevoegde waarde van jouw evenement voor de sponsors in je overeenkomst opneemt, meer niet.

    De overeenkomst is niet de plek om alles wat je maar kan delen over jouw evenement te delen. Deel geen geschiedenis, een volledig programma of een uitgebreid marktoverzicht. Deze onderwerpen worden besproken in een gesprek, of worden online opgezocht, daar is je presentatie of PDF voor sponsors is namelijk niet de plek. De overeenkomst voor evenementsponsors moet kort en krachtig zijn, en je verkooppitch ondersteunen. Niets meer en niets minder.

    Om je te helpen een geweldige presentatie te maken, hebben we een template opgesteld voor overeenkomsten met evenement sponsors, met daarbij een voorbeeld.

    Wil je voor jouw volgende evenement meer sponsors aantrekken? Download dan nu via onderstaande formulier de template en stel je eigen krachtige pitch voor sponsors op.

    Download de template!