Eventbrite

Helpcentrum

Een evenement organiseren

Een volledige of gedeeltelijke restitutie verlenen

Als organisator van een evenement kun je altijd een restitutie verlenen. Zoek eerst de bestelling in je Bestelrapport. Ga vervolgens naar het keuzemenu Acties en selecteer Deze bestelling restitueren.

In dit artikel

  • Voordat je begint
  • Een bestelling restitueren
  • Geweigerde restituties
  • Betaling
  • Tickettoeslagen restitueren
  • Informatie over gedeeltelijke restituties
  • Gerestitueerde bestelling weergeven

Voordat je begint

Een bestelling restitueren

Een volledige of gedeeltelijke restitutie verlenen:

  1. Ga naar Mijn evenementen beheren.

  2. Selecteer het relevante evenement.

  3. Ga naar Bestellingen onder Bezoekers beheren.

  4. Zoek de bestelling die je wilt restitueren.

  5. Selecteer Acties en dan Deze bestelling restitueren.

  6. Vul de restitutiegegevens in, waaronder de reden voor restitutie, welke tickets je wilt restitueren en het bedrag dat je wilt restitueren. Selecteer Doorgaan.

  7. (Optioneel) Voeg een opmerking voor de koper toe.

  8. Selecteer Restitutie verlenen. De restitutie wordt binnen 5 tot 7 werkdagen naar de koper teruggestuurd.

Als je een ticket volledig restitueert, is het niet langer geldig en wordt het weer aan je beschikbare aantal tickets toegevoegd. Een ticket dat gedeeltelijk is gerestitueerd, is nog steeds geldig.

OPMERKING: Als de bestelling via een offline betaalmethode is betaald, worden de tickets ongeldig wanneer deze wordt gerestitueerd. Het geld wordt echter niet aan de bezoeker terugbetaald.

Geweigerde restituties

Hoewel je altijd eerst moet proberen in Eventbrite een restitutie te verlenen, kan deze soms worden afgewezen door de bank van de koper. Neem in dat geval rechtstreeks contact op met de koper om samen tot een oplossing te komen.

Volg deze aanbevelingen om terugboekingen te voorkomen:

  • Als de koper een alternatieve oplossing accepteert (zoals een ticket voor een ander evenement), bevestig deze oplossing dan schriftelijk en wijs vervolgens het restitutieverzoek af.

  • Als je buiten Eventbrite om een restitutie verleent, bewaar dan een transactiebewijs en doe dit niet in contanten.

  • Als je een volledige restitutie verleent (inclusief tickettoeslagen) en de reden voor restitutie is 'COVID-19', 'Dubbele bestelling' of ''Evenement geannuleerd of uitgesteld', neem dan contact met ons op met het bewijs om een tegoed voor de tickettoeslagen te ontvangen.

TIP: Zelfs als je vermoedt dat een restitutie zal worden geweigerd vanwege een gesloten rekening of kaart, moet je altijd eerst proberen resitutie te verlenen in Eventbrite. Het is mogelijk dat de bank of kaartuitgever de restitutie accepteert en overschrijft naar een open rekening, of dat deze de kaarthouder een cheque toestuurt.

Betaling

Als het saldo uit de ticketverkoop voor je evenement voldoende is om de restitutie te dekken, gebruikt Eventbrite dit saldo om de restitutie te betalen.

Als het saldo ontoereikend is om de restitutie te dekken omdat je al een uitbetaling hebt ontvangen, heb je twee opties. Je kunt:

  1. Saldo aan je evenement toevoegen voordat je een restitutie verleent. Dit is de beste optie als je meerdere restituties of gedeeltelijke restituties moet verlenen. De kosten worden op je afschrift vermeld als 'EB *Storting voor evenement'.

  2. De restitutie starten, waarna Eventbrite om betaling vraagt. Dit is de beste optie voor afzonderlijke restituties, en je moet de volledige bestelling op deze manier restitueren. De kosten worden op je afschrift vermeld als 'EB *Restitueren aan koper'.

Als je een betaalpas of creditcard hebt gebruikt om de restitutie te betalen, wordt het restitutiebedrag in rekening gebracht, min eventuele tickettoeslagen.

Tickettoeslagen restitueren

Tickettoeslagen worden standaard niet gerestitueerd bij bestellingen. Dit betekent dat de bezoeker een restitutie ontvangen voor het betaalde bedrag min de tickettoeslagen.

Er zijn enkele uitzonderingen:

  • Als de restitutie wordt uitgevoerd voordat de kosten in rekening zijn gebracht (meestal binnen 24 uur), komen de oorspronkelijke kosten volledig te vervallen.

  • Als de reden voor restitutie 'COVID-19', 'Dubbele bestelling' of 'Evenement geannuleerd of uitgesteld' is, worden de tickettoeslagen ook gerestitueerd.

Als je een restitutie verleent, kun je ervoor kiezen je uitbetaling te gebruiken om de tickettoeslagen te restitueren. Dit betekent dat de bezoeker een volledige restitutie ontvangt.

Informatie over gedeeltelijke restituties

Wanneer je de kosten van een ticket slechts gedeeltelijk restitueert, worden de tickettoeslagen opnieuw berekend op basis van het bedrag dat je hebt gerestitueerd. Bij volledig gerestitueerde tickets worden de tickettoeslagen ingehouden of gerestitueerd afhankelijk van de reden waarom een restitutie is verleend.

Als een ticketkoper een verzoek tot restitutie heeft gedaan via Eventbrite en jij het verzoek wilt accepteren, moet je een volledige restitutie verlenen. Als je in plaats daarvan een gedeeltelijke restitutie moet verlenen, wijs je het verzoek tot restitutie in eerste instantie af. Vervolgens kun je apart een gedeeltelijke restitutie verlenen. Laat de bezoeker weten waarom je een gedeeltelijke restitutie verleent om terugboekingen te voorkomen.

Gerestitueerde bestelling weergeven

Volledig gerestitueerde bestellingen weergeven:

  1. Ga naar Mijn evenementen beheren en selecteer je evenement.

  2. Selecteer Bezoekers beheren en dan Bestellingen.

  3. Selecteer Type bestelling om te filteren op 'Gerestitueerde en geannuleerde bestellingen'.

Filter op 'Alle voltooide bestellingen' om gedeeltelijk gerestitueerde bestellingen weer te geven, evenals alle momenteel geldige bestellingen.

Heb je nog vragen?