Groepsdynamica door Arend Lunenborg

Groepsdynamica door Arend Lunenborg

In deze workshop zal Arend Lunenborg op een interactieve, ervarings- en oplossingsgerichte wijze de deelnemers prikkelen

Door Samen leren van STO Zuid-Limburg

Datum en tijd

don, 16 mei 2024 14:30 - 15:30 CEST

Locatie

Discovery Museum

2 Museumplein 6461 MA Kerkrade Netherlands

Over dit evenement

  • 1 uur

Groepsdynamica


In deze workshop zal Arend Lunenborg op een interactieve, ervarings- en oplossingsgerichte wijze de deelnemers prikkelen en informeren in het thema groepsdynamica. In een klas leerlingen gebeurd te veel om te observeren, non-verbaal en verbaal is het een wervelstorm en als docent moet je een soort kapiteinsrol innemen, pittige job, maar ook zo’n leuke job!


Het helpt als jouw rugzak vol zit met kennis en kunde om met vertrouwen dit tegemoet te treden en om een plan van aanpak beschikbaar te hebben. Arend zal in dit uur een soort all-you-can-eat buffet presenteren waaruit de deelnemers mogen kiezen. Er is voldoende voor iedereen, genoeg lekkers met het risico om iets te proeven dat je minder lekker vindt of iets te proeven dat je al vaker gegeten hebt. Maar het doel is om de honger te stillen en misschien zelfs te prikkelen om er later meer van te willen.


Zo, genoeg beeldspraak, wat kun je verwachten?


De workshop ochtend zal in een roulatie georganiseerd worden. Iedere sessie duurt een uur in een groep van ongeveer 10-15 collega’s. Er zal in ieder geval niet enkel passief geconsumeerd worden. Jullie weten dat dit vanuit het brein niet effectief is, grote kans dat je binnen de andere workshops hier meer van oppikt.


· De sessie bevat een reflectie op eigen gedrag in een groep.

o Ervaringsleren wordt hierbij ingezet.

o Reflectie op proces is essentie.

· Er zal een transfer gemaakt worden van eigen rol in groepsgedrag naar de leerling in de groep.

o Motivatie, aannames en de ontwikkeling van het brein komen hier in terug.

· Wat is het effect van de coachende houding naar de leerling en wat wordt er verwacht van de vaardigheid en veerkracht van de professional?

o Connectie/relatie is de basis om tot leren te komen.

o Wat is het effect van jouw eigen referentie op de communicatie met de leerling?

o Wat is de kracht van het inzetten van de groep?

o Welke coachingsvaardigheden en inzichten vraagt dit van een docent?

o We gaan ook doen. Want je bent wat je doet.

o Drie modellen.

o Er zal vast ook gelachen gaan worden.

Georganiseerd door