Nederlandse Operas van Vondel 1685 tot de Franse Tijd 1812
Evenementdetails
Over dit evenement
beste mensen, helaas is ons door het bestuur van de lokatie aan ons medegedeeld dat er op zondag 2 augustus gee publiek meer in de zaal mag. Heel spijtig, daar wij ons in alle bochten gewrongen hebben om aan alle maatregelen te voldoen. Uiteraard krijgen mensen die een kaartje gekocht hebben hun geld onder de Eventbrite regels terug. En wij zullen u ook de programmaboekjes over de post sturen zodat u bij de radiouitzending in september een unieke luisterervaring heeft. Onderstaand programma blijft onveranderd, maar dan zonder zaalpubliek. Met vriendelijke groet, namen 401NederlandseOperas, René Seghers.
Hoogtepunten uit opera’s van Bidloo/Vondel, Hendrik Anders, Servaas De Koninck, David Petersen, Elias Brönnemuller, Johan Mulligen, Jean des Communes en Ludwig van Beethoven.
Bezetting: Denzil Delaere (tenor), Jolien De Gendt (sopraan), Gina de Jong (sopraan), Sarah Konig (mezzo), Mattijs van de Woerd (bariton), Hugo Kampschreur (tenor), Marion Bauwens, Liza Dedapper (sopranen), Esther Verheye (mezzo). Camerata Delft (klavecimbel, luit, gamba, traverso, fluit, hobo, cello, viool), Pieter Dhoore (piano).
Het concert ‘Nederlandse Opera’s van Vondel 1685 tot de Franse Tijd 1812’ brengt hoogtepunten uit alle operatitels uit de periode van de Amsterdamse Liedschool (1685-1710) waarvan sinds 1710 geen noot meer heeft geklonken en die grotendeels verloren werden gewaand. Daaonder een reconstrutie van Bidloo's operaversie van Vondels Faëton , zoals deze bij de wereldpremière in 1685 klonk. Daarnaast ook hoogtepunten uit de eerste Haarlemse opera in Parijs (Johan Mulligens Acajou uit 1773) en de eerste Friese opera (Jean des Communes’ opera Het dorp in het gebergte uit 1812). Als verrassing is een try-out geprogrammeerd van twee aria’s uit een onbekende Beethoven-opera die Cees Nieuwenhuizen in opdracht van 401NederlandseOperas reconstrueerde: Vestas Feuer (1804).
Organisator en samensteller René Seghers: ‘Mijn 401NederlandseOperas handboek geeft het definitieve antwoord op de vraag of Beethoven niet in Bonn maar in Zutphen 1772 is geboren. Alle titels zijn wereldpremières in de moderne tijd. De fragmenten van David Petersen en Hendrik Anders brengen iedere aria die er uit hun fragmentarisch in liedboeken overgeleverde opera’s kon worden gereconstrueerd tot klinken. Johan Mulligen maakte furore in Parijs als ‘Jean-Baptiste Moulinghen’. Acajou was daar in 1773 een van zijn eerste successen. De allereerste Friese opera’s golden als verloren, maar van Jean des Communes Leeuwarder opera Het dorp in het gebergte uit 1812 bleek toch een manuscript te bestaan. Een concertopname van het complete programma zal in 2021 verschijnen als CD bij het handboek, dat na 12 jaar onderzoek inmiddels is voltooid.’
Programma
Reconstructies: 401NederlandseOperas/ Jan ten Bokum, Wouter Lucassen, Andrew Clark, Cees Nieuwenhuizen.
Aria’s, duetten, trio’s, koren en dansen uit:
Bidloo/ Vondel – PHAËTON (1685)
David Petersen – AMARILLIS (1693)
Hendrik Anders – DEN VERLIEFDEN RYKAART BEDROGEN (1695)
Servaas De Koninck – ESTHER (1696)
Servaas De Koninck – ATHALIE (1696)
Hendrik Anders – APOLLO EN DAFNE (1697)
Elias Brönnemuller – FASCICULUS MUSICUS (1710)
Johan Michel Mulligen – ACAJOU (1783)
Ludwig Van Beethoven 1804 VESTAS FEUER (1804)
Jean Des Communes – HET DORP IN HET GEBERGTE (1812)