Training Formatief handelen

Let op, je aanmelding is voor vier bijeenkomsten, 6 november 2024, 27 november 2024, 15 januari 2025 en 12 februari 2025

Door Wereldwijs

Datum en tijd selecteren

woe, 6 nov. 2024 14:00 - 17:00 CET

Locatie

Geerdinkhof 696

696 Geerdinkhof 1103 RP Amsterdam Netherlands

Over dit evenement

De training bestaat uit vier bijeenkomsten, telkens van 14:00-17.00, op:

  • 6 november 2024
  • 27 november 2024
  • 15 januari 2025
  • 12 rebruari 2025

Deze training geeft jou meer inzicht en handvaten om in je groep aan de slag te gaan met een doordachte formatieve aanpak gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

We weten dat zelfregulatie en kennis over ‘leren leren’ bij kinderen effectief blijkt bij het verkrijgen van inzicht over waar je staat, wat je volgende stap is en wat je daarvoor moet kunnen. Het plezier in leren en de motivatie wordt vergroot en daardoor is er meer groei (ten opzichte van jezelf) en betere resultaten. Als leerkracht kun je beter differentiëren als je leerlingen zelf ook meer weten waar ze staan en wat ze al kunnen.

In deze training leer je stap voor stap hoe je dit kunt bereiken. Door helderen leerdoelen en succescriteria te formuleren, door leerlingen zichzelf te laten inschalen en te laten controleren/beoordelen. Door het voeren van kleine leergesprekken en vervolgaanbod samen te bepalen. Maar ook leer je, hoe je goed peer assessment in je groep kan opzetten en hoe je een goede feedbackcultuur in je klas bereikt. Formatief handelen is uitdagend voor jou maar ook voor je leerlingen! De actieve betrokkenheid is een belangrijk onderdeel.

In vier bijeenkomsten staan we uitgebreid stil bij alle fases van formatieve evaluatie. Er worden onder andere filmfragmenten vertoont en er worden concrete opdrachten en doelen om aan te werken gegeven en nabesproken zodat je meteen aan de slag kunt in jouw groep. Uitproberen en deze ervaringen delen is een belangrijk onderdeel van de training. Dus we verwachten natuurlijk wel dat je aan de slag gaat! Wetenschappelijk onderzoek vormt de basis van onze training. Evidence informed werken gaat over hoe je dit goed toepast in jouw praktijk.

Leerdoelen:

  • Kennis over metacognitieve vaardigheden en zelfregulatie
  • In staat om goede succescriteria op te stellen
  • In staat om leerlingen te begeleiden in het inschalen op leerdoelen
  • In staat om samen met leerlingen te reflecteren op eigen leerproces

Georganiseerd door