Van Creativiteit naar Succes

Van Creativiteit naar Succes

Wil je jouw cultureel ondernemerschap versterken? Een dag vol workshops over zakelijke vaardigheden, profilering en netwerkmogelijkheden.

Door Taskforce Regioprofiel BrabantStad

Datum en tijd

din, 25 jun. 2024 09:30 - 16:00 CEST

Locatie

Theater De Nieuwe Vorst

49 Willem II Straat 5038 BD Tilburg Netherlands

Beleid voor refunds

Neem contact op met de organisator om een restitutie aan te vragen.
Eventbrite-kosten zijn niet restitueerbaar.

Over dit evenement

  • 6 uren 30 minuten

'Van Creativiteit naar Succes' – Groeien in Cultureel Ondernemerschap

Wil je jouw creatieve onderneming naar een hoger niveau tillen? Meld je dan aan voor 'Van Creativiteit naar Succes', een inspirerende dag gevuld met workshops, gericht op de ontwikkeling van zakelijke vaardigheden en artistieke profilering voor jou als culturele maker. Ook krijg je de kans om je netwerk uit te breiden en inspiratie op te doen.  

Wat kan je verwachten?  

  • Workshops: Laat je tijdens diverse workshops inspireren door experts en ontwikkel vaardigheden die essentieel zijn voor het succes van je creatieve bedrijf. Verdiep je in marketingtechnieken, leer effectief samenwerken met andere sectoren, verbeter je profilering en verfijn je financiële planning.  
  • Netwerklunch: Geniet van een netwerklunch waar je in een informele setting kunt netwerken met mede-ondernemers en adviseurs van Kunstloc Brabant. Dit is de perfecte gelegenheid om je netwerk te vergroten en waardevolle connecties te leggen.
  • Persoonlijke advies: Heb je een specifieke vraag of uitdaging? Ontmoet onze Kunstloc Brabant adviseurs en ontdek hoe we jouw creatieve en zakelijke groei kunnen ondersteunen.    

Mis deze unieke kans niet om te leren, te delen en te groeien binnen de culturele sector. Houd onze website in de gaten voor meer details over het programma en updates over de workshops.

Reserveer nu alvast een plek op weg naar jouw creatieve en zakelijke succes!  

Er kan een keuze worden gemaakt voor workshops in het ochtend –en middagprogramma. Bevestigde workshops:

Money, money, money
Door: Frederike Van Lindt van Cultuurloket

Er zijn heel wat mogelijkheden om je creatieve project of je werking te financieren. Maar hoe vind je de weg naar de meest geschikte vorm voor jouw organisatie of activiteiten?
In deze workshop geven we een duidelijk overzicht van de verschillende soorten financieringsvormen. We bespreken welke vaardigheden je ervoor nodig hebt en geven mee hoe je kan bepalen welke vormen het beste bij jouw project of werking passen.
We vertrekken vanuit de vraag: waarvoor heb je geld nodig? En welke financieringsvorm past bij deze financieringsnood? Hierbij houden we rekening met de fase waarin je carrière zich bevindt en de soort activiteiten waar je financiering voor zoekt.

‘Zeg, creatieve ondernemer, wie zijn jouw klanten eigenlijk?’
Door: Nicoline Maes | Digital Marketing Specialist - Social Marketing Doctors

In deze workshop leer je verschillende klanttypen te onderscheiden. We leren hoe je een persona kunt maken, ik laat een demo zien van hoe je dat met Chat GPT zou kunnen doen.
We gaan in op wat een bepaald type klant van jou zou kunnen verwachten en hoe je jouw diensten/producten zo omschrijft/aanbiedt dat dit aansluit bij waar zij naar zoeken.
Ook ga ik dieper in op een uitdaging van iemand in de zaal.

Na deze workshop heb je een beter beeld van hoe je je onderneming zo in de markt kunt zetten dat je de juiste klanten kan aantrekken.

Wegwijs naar het onderwijs
Door Bram Relouw en Herman Kuypers beide adviseur bij Kunstloc Brabant samen met een intermediair.

Speel je met het idee om je vaardigheden in te zetten in het onderwijs? Wat is daarvoor nodig? En hoe kom ik op de radar? Stap je dan gewoon een willekeurige school binnen?
Cultuureducatie, want daar hebben we het dan over, is steeds meer ingebed in het curriculum van scholen. Daarmee is niet gezegd dat er geen ruimte is voor nieuw ander aanbod. Integendeel, maar het moet wel passen. En óf het past verschilt van school tot school en zeker ook van regio tot regio. In deze bijeenkomst krijg je inzicht in het hele netwerk rondom scholen, wat zijn de sleutelspelers in dit netwerk en hoe en wanneer benader je die bij voorkeur.
Een ander belangrijk onderdeel is datgene wat jezelf brengt. Is het slim om a priori tijd en materiaal te investeren in iets waarvan het nog maar afwachten is of er vraag naar is? Dan lijkt het antwoord duidelijk. Maar hoe pak je dat dan wél aan? Ook daarvoor krijg je handvatten in deze bijeenkomst.

‘Jouw creatieve kracht als online succesfactor’
Door: Nicoline Maes | Digital Marketing Specialist - Social Marketing Doctors

Als zelfstandige is het ‘me, myself and I’ wanneer het op je online marketing aankomt. Want meestal heb jij geen extra handjes om nog even dat social media berichtje te schrijven. Omdat je jouw kostbare energie maar een keer kunt besteden, wil je dat jouw online marketing met minimale inzet zoveel mogelijk oplevert. En juist dan komt, naast een stukje strategie, jouw creativiteit heel erg van pas.
In deze workshop check je bij jezelf in om te kijken waar je staat en leer ik je wat je kunt doen om op korte termijn een stevig fundament onder jouw online aanwezigheid te leggen. Met je creativiteit als superpower.

Aan bod komt

  • je website als spil van je marketing
  • social media kanalen
  • social media advertising
  • voorbeelden van toppers uit de kunst en cultuur

De inzet van kunstenaars in het publieke domein. Een hele kunst! Hoe creëer je samen een fijne plek?
Door: Marlijn Gelsing en Hermelinde van Xanten | Adviseurs Kunstloc Brabant

Jij als kunstenaar kan een grote rol spelen bij de transformaties van gebouwen en openbare ruimte. Vaak zie jij als eerste de mogelijkheden van uitgeleefde locaties, die later uitgroeien tot geliefde culturele ‘hotspots’. Door eigen initiatief én in opdracht draag je bij aan het creëren van fijne plekken in Brabant. Kunstloc Brabant stimuleert en scout kansen tot samenwerking tussen de creatieve sector en andere domeinen. In deze werksessie maak je kennis met inspirerende voorbeelden en krijg je inzicht en handvatten aangereikt hoe jij als kunstenaar een rol kunt nemen in transformatieprojecten.

Fotograaf aanwezig!

Bij deze bijeenkomst, georganiseerd door Kunstloc Brabant, worden foto’s gemaakt. Deze kunnen gepubliceerd worden op onze websites, social media en in drukwerk.

Je kunt het bij een van onze medewerkers aangeven wanneer je liever niet in beeld wilt verschijnen.

Ook achteraf is het nog mogelijk bezwaar te maken tegen het gebruik van het beeldmateriaal. Wil je liever dat we een foto waarin je bent te zien verwijderen? Laat ons dit weten via privacy@kunstlocbrabant.nl en vermeld de url waar je de media hebt aangetroffen, dan verwijderen wij het zo spoedig mogelijk.

Georganiseerd door

In de provincie Noord-Brabant lopen we graag te koop met cultuur. Logisch, want met zoveel kunstzinnige initiatieven, zowel op amateur- als professionele basis en met een scherp oog voor talentontwikkeling, valt er in Brabant veel te genieten. 

In het Regioprofiel BrabantStad 2021-2024, zoals dit is aangeboden aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, staan onze ambities voor de kunstenplanperiode 2021-2024. Met de nadruk op ónze. 

BrabantStad staat in dit verband namelijk niet alleen voor de samenwerking van de steden Breda, Eindhoven, Helmond, 's-Hertogenbosch en Tilburg met de Provincie Noord-Brabant. Bij het opstellen en uitvoeren van het regioprofiel heeft de Brabantse cultuursector een belangrijke rol: makers van kunst, werkplaatsen, podia en andere culturele organisaties.

Het blijft mogelijk om te reageren op onderdelen van ons regioprofiel. We staan altijd open voor goede suggesties die ons helpen om het Brabantse cultureel beleid voor de nabije toekomst verder aan te scherpen.